מנהלים מול מנהיגים

שמקדמים אתכם לתפקיד בו אתם מנהלים אנשים – אתם לא הופכים אוטומטית למנהיגים. למעשה, כיום יש מנהלים רבים עם איכויות הנהגה ירודות, העובדים שלהם אומנם מקיימים את כל ההוראות שלהם, אך זה רק בגלל שהם מחויבים לעשות זאת במסגרת תפקידם, ולא בגלל שהם רוצים. במאמר הבא נסביר לכם מה הם ההבדלים העיקריים בין מנהיגים למנהלים בארגון.

#1 מנהיגים יוצרים חזון בעוד שמנהלים מציבים יעדים

מנהיגים מציירים תמונה של מה שהם רואים וגורמים לאנשים שלהם להפוך את החזון הזה למציאות, הם חושבים מעבר למה שהעובדים “צריכים” לעשות. מנהיגים גורמים לאנשים שלהם להאמין שהם חלק ממשהו גדול יותר, כי הם יודעים שצוות מגובש יכול להשיג הרבה יותר באמצעות עבודה משותפת לעומת אנשים שעובדים באופן עצמאי. מנהלים מתמקדים בעיקר בקביעה, מדידה והשגת יעדים.

#2 מנהיגים מקדמים שינוי, מנהלים שומרים על סטטוס קוו

מנהיגים הם אנשים נועזים מטבעם – חדשנות היא המנטרה שלהם. הם מאמצים שינויים ויודעים שגם אם הדברים עובדים כמו שהם, תמיד יכולה להיות דרך יותר טובה. מנהיגים מבינים ומקבלים את העובדה ששינויים במערכת יכולים לגרום לזעזוע וליצור גלים למשך תקופה, אך ידעו כיצד לנווט את הספינה בבטחה. לעומת זאת, מנהלים לרוב ידבקו במה שעובד, תוך התמקדות בשיפור של מערכות, מבנים ותהליכים קיימים.

#3 מנהיגים הם ייחודים, מנהלים – לא תמיד

מנהיגים מוכנים להיות עצמם – הם מודעים לעצמם ועובדים באופן פעיל לבנות את המותג הייחודי שלהם. הם מרגישים בנוח בנעליים שלהם ואין להם בעיה להתבלט, הם אותנטיים ושקופים. מנהלים לרוב מחקים את הכישורים וההתנהגויות שהם לומדים מאחרים ומאמצים את סגנון המנהיגות שלהם במקום להגדיר אותו.

#4 מנהיגים לוקחים סיכונים, מנהלים שולטים בסיכון

מנהיגים מוכנים לנסות דברים חדשים, גם אם זה אומר שהם עלולים לחוות כישלון חרוץ. הם יודעים שלעיתים קרובות כישלון הוא שלב בדרך להצלחה. מנהלים פועלים כדי למזער סיכונים – הם יעדיפו להימנע או לשלוט בבעיות במקום להתעמת איתן.

#5 מנהיגים צומחים כל יום קצת, מנהלים מסתמכים על כישורים קיימים

מנהיגים מודעים לכך שאם הם לא לומדים משהו חדש כל יום – הם יעמדו באותו מקום ולא יצליחו להתקדם. לכן, הם תמיד משאירים מקום לסקרנות ויודעים שעולם העבודה הוא דינאמי ומשתנה ועליהם להתאים את עצמם לנסיבות כל הזמן. הם מחפשים אנשים ומידע שירחיב את חשיבתם. לעומת זאת, מנהלים לעיתים קרובות יעדיפו להישאר בגישה של “סוס מנצח לא מחליפים”, הם יעדיפו להסתמך מידע שכבר קיים.

#6 מנהיג שואל את השאלות “מה” ולמה “, ואילו מנהל יעדיף לשאול “איך” “ומתי”

אם חברה או עסק יעברו תקופה מאתגרת ולא פשוטה – מנהיג ידע לשאול את השאלה “מה למדנו מכך?”, לעומת זאת, המנהלים אינם נדרשים להעריך ולנתח כישלונות. הם ירצו לדעת “איך” ו”מתי” – מה שבדרך כלל עוזר להם לוודא שהתוכניות מבוצעות כראוי.

#7 מנהיג ממציא ומחדש בזמן שמנהל מארגן

מנהיג הצוות מעלה רעיונות חדשים ותמיד מעודד לחשוב קדימה, הוא עם מבט קבוע אל האופק ועסוק בלפתח טכניקות ואסטרטגיות חדשות לארגון. מנהל הוא מי שישמור על הדברים קבועים – הוא רוצה תמיד לקבל את “השורה התחתונה” והשליט סדר בתהליכי העבודה בארגון כדי למנוע מצבים של כאוס.

כמה מילים אחרונות על הנהגה וניהול

אז מה כדאי? מנהיג או מנהל? אין לכך תשובה חד משמעית, למעשה כדי להגיע ליעדים של כל ארגון בהצלחה, שניהם נדרשים לכל ארגון באותה מידה!  אם אתם מוצאים את שתי התכונות הללו בכם – ללא ספק זכיתם!  יחד עם זאת, גם אם אין לכם כישורי הנהגה, החדשות הטובות הן שתמיד ניתן לפתח אותן באמצעות אימון מנהלים. למידע נוסף מלאו את הפרטים שלכם ונדאג לחזור אליכם.

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.