איך לשפר הערכה עצמית?

הערכה עצמית היא אחד הצרכים להם נדרש אדם ושואף על מנת לממש את עצמו.

אדם שלא יחוש כלפי עצמו הערכה ואהדה יתקשה להגשים את חלומותיו.

הוא יתקשה למצוא את הדרך על מנת להגיע למימושם ולעיתים גם לא ידע למה בעצם הוא שואף מרוב שאינו מחובר לעצמו באופן חיובי.

מהי בדיוק הערכה עצמית?

הערכה עצמית מוגדרת כמידת אהבתו העצמית של אדם, עד כמה הוא מרגיש שווה ובעל ערך.

פעמים רבות הערכה עצמית נמוכה נוצרת מפער שישנו בתפישתו של אדם בין דימוי עצמי אידיאלי – איך שהיה רוצה לראות את עצמו, בין הדימוי העצמי המציאותי.

הערכה עצמית נובעת מהדרך בה אדם רואה את עצמו, מה הוא חושב על עצמו וגם כיצד הוא מרגיש שאחרים רואים אותו, תופסים אותו ומעריכים אותו.

בנוסף, אפשר לחלק את ההערכה העצמית לשניים: הערכה עצמית תכונתית שהיא ההערכה העצמית היציבה, והערכה עצמית מצבית, שהיא הערכה עצמית זמנית הנובעת מאירוע מסוים המעלה או מוריד אותה: זכיה בפרס, לידה והורות, הצלחה בלימודים, כניסה לבי”ס חדש, עבודה חדשה או דווקא פיטורין.

מה המשמעות של הערכה עצמית נמוכה?

הערכה עצמית נמוכה גורמת לא רק להערכה של אדם כלפי עצמו – האם הוא “שווה” או “לא שווה”, אלא גם לרגשות הנובעים ממנה כמו תסכול, מרירות, עצב עד כדי דיכאון, שנאה עצמית ונטיה לרצות אנשים אחרים על מנת לקבל את תחושת ההערכה או האישור שאותו אדם לא נותן לעצמו.

אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה מעזים פחות ונוטים לפרפקציוניזם, חוששים להתנסות באתגרים חדשים, נרתעים או מסתגרים וכך מחמיצים הזדמנויות שונות שנקרות בדרכם לצמוח ולטפס ולממש את הפוטנציאל שבהם.

איך אפשר לפתח הערכה עצמית?

הערכה עצמית מתפתחת לכאן או לכאן קודם כל באמצעות החינוך והיחס שמקבל ילד מהוריו.

עם זאת, שום דבר לא סגור- על העלאת ההערכה העצמית בהחלט ניתן ולעבוד במספר דרכים.

ישנן דרכים הקשורות למישור הקוגניטיבי, למישור הרגשי ולמישור ההתנהגותי.

אימון אישי משלב למעשה את כל המישורים יחד.

ישנה עבודה, בצעדים קטנים, החותרת אל העלאת ההערכה העצמית והביטחון העצמי.

קואוצ’ינג יכול להתבצע באופן אישי או דווקא בקבוצות. ישנו יתרון לכל אחד מהם.

היתרון שבקבוצה הוא הסביבה התומכת.

היתרון שבאימון אחד על אחד הוא ההתקדמות לפי קצב אישי ונגיעה בנושאים המשמעותיים ביותר לכל אחד.

להתחזק בעזרת התנסויות קטנות

כפי שציינו, אחד המאפיינים של בעלי הערכה עצמית נמוכה הוא הרתיעה מהתנסויות והתמודדות עם אתגרים.

באימון קואוצ’ינג בשיטת CTI יעמוד המתאמן מול משימות עמן יצטרך להתמודד.

ממש כמו באימון פיזי בו מתמודדים השרירים מול אתגרים בדרגת קושי עולה, כך גם באימון אישי המאמן את הצד המנטלי יתמודד המתאמן מול אתגרים ומשימות בהם יפרוץ בהדרגה על פי הקצב המתאים לו את הגבולות של עצמו, ויכיר את עצמו לעומק, כולל היכולות שמסתתרות בו ומחכות לפרוץ החוצה.

תכנית האימון בשיטת CTI משלבת בין שלושה יסודות מרכזיים: הגשמה, איזון ותהליך.

ממתאמן להפוך למאמן

מתאמנים רבים המוצאים את הכוח בתוכם ועוברים תהליך רוצים להעביר את הכוח הלאה, לאנשים אחרים שנמצאים כעת בשלב של בלבול וקושי להגשים את עצמם.

זה המקום להירשם לקורס קואוצ’ינג בבית הספר לאימון ולהפוך להיות מאמנים קו- אקטיביים.

התכנית כוללת למעשה חמישה קורסים המהווים את המכלול: קורס יסודות, קורס הגשמה, קורס איזון, קורס תהליך וקורס סינרגיה.

חמשת הקורסים מוכרים על ידי איגוד המאמנים הישראלי ומכאן ניתן להתקדם לתכניות מתקדמות יותר.