לשכת המאמנים בישראל – הכל אודות חשיבותה

לשכת המאמנים בישראל הוקמה בשנת 2005 במטרה להוביל ליצירת תו תקן מחייב בתחום האימון, וכדי ליצור ארגון מקצועי ואיכותי לקהילת המאמנים בישראל. הלשכה הוקמה כארגון התנדבותי ללא כוונת רווח, ולמעשה זוהי יוזמה של קבוצת מאמנים גדולה המעוניינים לקדם את המקצוע במדינה, להסדיר את מקצועות האימון ולהנגיש את התחום לכלל הציבור בארץ.

ההיסטוריה של לשכת המאמנים בישראל

מקצוע האימון הגיע לישראל לפני למעלה משני עשורים, ובדומה למקומות נוספים ברחבי העולם, תחום האימון אינו מוסדר ברגולציה. אמנם בשנת 2006 החל שר התיירות דאז לנסח טיוטה להסדרת חוק המאמנים בישראל, אך היוזמה לא הושלמה עד עצם היום הזה, ותחום האימון נותר פרוץ וללא כל פיקוח.

לכן, בשנת 2005 החליטו עשרות מאמנים מקצועיים ומוסמכים, יחד עם בעלי בתי ספר לאימון, להקים את העמותה

של לשכת המאמנים בישראל. זהו ארגון התנדבותי ועל כן מדובר בגוף בלתי תלוי וללא כוונת רווח; ללשכת המאמנים אין אינטרס כלכלי או מסחרי, והעמותה פועלת בשקיפות מלאה ואינה מזוהה עם גופים עסקיים או ממשלתיים כלשהם.

כדאי לדעת כי לשכת המאמנים היא פלורליסטית, וכיום זהו הארגון הגדול ביותר בארץ הפועל בתחום האימון. בלשכה חברים אלפי מאמנים ובעלי בתי ספר בתחום האימון אשר עומדים בסטנדרטים שהלשכה הציבה.

חזון ומטרות

עמותת לשכת המאמנים בישראל פועלת בכמה מישורים עיקריים, ומתמקדת בהסדרה ובקידום של נושא הסמכת המאמנים בישראל. בלשכה הוחלט לאמץ את כללי האתיקה שהוגדרו על ידי הארגון הבינלאומי למאמנים-ICF, תוך התאמת כללי האתיקה לחיים בארץ ולמקצוע האימון בישראל. כמו כן, לשכת המאמנים פועלת במישורים רבים למען קידום מקצוע האימון בישראל ולמען קביעת קריטריונים להסדרת הנושא בארץ.

לשכת המאמנים הגדירה את הקריטריונים המקצועיים לקבלת חברים חדשים ולהסדרת תחום הסמכת המאמנים בישראל. הלשכה הקימה מנגנונים מקצועיים שמטרתם לבדוק ולאשר את כשירותם של המאמנים והמוסדות להכשרת מאמנים חדשים. תו התקן המחייב של לשכת המאמנים מסדיר את התחום בארץ, תורם לרמה המקצועית של המאמנים, משפר את התדמית המקצועית של העוסקים באימון וכיוצא בזה.

כחלק מהמאמצים להסדרת תחום האימון בארץ וליצירת תקן מחייב, הוחלט על שלוש דרגות למאמנים ודרגה אחת לסופרוויזרים (מדריך מוסמך). כדאי לדעת כי הלשכה מקפידה לפקח על קורס הכשרת מדריכים, וכמו כן, במסגרת הפעילות שלה, היא מספקת הכרה לבתי ספר להכשרת מאמנים העומדים בדרישות ובתקן המחייב של הלשכה.

בנוסף, לשכת המאמנים חרטה על דגלה את נושא המעורבות והתרומה לקהילה. כאנשי מקצוע העוסקים באימון החליטו חברי הלשכה לפעול לעשייה חברתית תוך שיתופי פעולה מפרים עם עמותות של הסוכנות היהודית; המטרה היא לסייע לעולים חדשים, לחיילים בודדים ולקבוצות מוחלשות נוספות.

מנגנוני הסמכה והכרה

ללשכת המאמנים בישראל יש מספר מנגנוני הסמכה והכרה הפועלים בכמה מישורים עיקריים:

● הגדרת דרישות מקצועיות, פיקוח והכרה של בתי ספר להכשרת מאמנים ומדריכים מוסמכים.

● ועדה מקצועית לאישור חברות והצטרפות ללשכה ולקבלת דרגת מאמנים בכפוף לתקן שעליו הוחלט.

● ועדה מקצועית להגדרה ולעדכון של המנגנונים להסמכת מאמנים חדשים.

ראוי לציין כי חברי לשכת המאמנים (למעט סטודנטים) חייבים להיות עמיתים בעלי דרגה, כאשר בוגרי בתי ספר המוכרים על ידי הלשכה זוכים לאישור הצטרפות באופן מיידי ומהיר. הלשכה החליטה על שלוש דרגות מאמן:

● מאמן מוסמך CCIL

● מאמן מקצועי PCIL

● מאמן בכיר MCIL

תוכנית לימודים מוכרת על ידי לשכת המאמנים

לשכת המאמנים בישראל מסדירה את התחום האימון האישי הפרוץ וקובעת בו נהלים מחייבים. בתי ספר להסמכת מאמנים המעוניינים להצטרף ללשכה ולזכות בהכרה מצידה, חייבים לעמוד בדרישות ולהיות נתונים לפיקוח.

תו התקן לתהליך הלמידה וההכשרה של מאמנים נקרא על ידי הלשכה בשם “הכרה”. ועדה מקצועית של לשכת המאמנים קבעה את הקריטריונים לאופן הפעילות בבתי ספר להסמכת מאמנים ולהכשרתם, לרבות תכני ליבה מרכזיים, דרישות מסגל ההוראה, דרישות סף לקבלת תלמידים ועוד.

תהליך “ההכרה” של לשכת המאמנים מוביל לשינוי משמעותי בתחום האימון ובתחום הסמכת מאמנים, התהליך יצר רף מקצועי גבוה, שיפר את רמת המאמנים בארץ וסייע לבתי ספר לפעול באופן מקצועי ואיכותי יותר.

כדאי לדעת כי בית הספר להכשרת מאמנים CTI זכה להכרה של לשכת המאמנים בישראל. CTI הוא בית הספר הגדול והראשון מסוגו בעולם להכשרת מאמנים; CTI ישראל פועל בהתאם לסטנדרטים המחייבים של CTI העולמי, כאשר תוכנית הלימודים בארץ מוכרת הן על ידי לשכת המאמנים והן על ידי ICF, איגוד המאמנים הבינלאומי . חשוב לציין כי שיטת הלימוד ב-CTI הינה ייחודית ומאופיינת באימון קו-אקטיבי. שיטת הלימוד חווייתית ומחוללת שינוי תוך כדי הלמידה. תלמידים מתחילים לאמן כבר ביום הראשון ללימודים. בוגרי הקורסים ב-CTI נמנים עם בכירי המאמנים בישראל.

אימון קו-אקטיבי נחשב למתקדם ולאפקטיבי ביותר; חמשת הקורסים מרוכזים בשלושה ימים רצופים וכל קורס מתרחש אחת לחודש. את הקורסים מנחים שני מנחים בו זמנית ומדגימים לאורך כל הקורסים הנחיה קו אקטיבית. המשתתפים בקורסים ב-CTI זוכים ללמוד כלי אימון אפקטיביים ולאחר הכשרתם הם יכולים לעסוק באימון, להצטרף לקהילת המאמנים של הלשכה ולהתפרנס בכבוד ממקצוע משנה חיים של אחרים ושל המאמנים עצמם.

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.