הכוח שבעיצוב מערכות היחסים שלכם

האם אתם יכולים להשפיע משמעותית על מערכות היחסים שלכם? האימון הקו-אקטיבי יוכיח לכם שהתשובה היא חדה ובהירה: כן.

עיצוב מערכת היחסים, או בשפתנו המקצועית: “עיצוב ברית היחסים”, הינו תהליך יסוד בשיטת האימון הקו-אקטיבי. המאמן והמתאמן עובדים יחדיו במטרה לעצב את מערכת היחסים ביניהם כך שתענה על צרכיו של הלקוח. המתאמנים הופכים לשותפים פעילים בעיצוב התהליך האימוני כך שיתאים עבורם. הדגש ניתן לבניית מערכת יחסים הדדית ושיוויונית כאשר המאמן במודע, נמנע מלכפות את העדפותיו שלו.

מאמנים אישיים ואנשי מקצוע רבים אשר למדו את יסודות האימון הקו-אקטיבי, משלבים טכניקה זו בעיצוב מערכות היחסים המקצועיות והאישיות שלהם במגוון תחומים, לאחר שהתנסו ביעילות הטמונה  בכלים מעולם האימון האישי.

עיצוב ברית היחסים

בין אם מדובר במערכת יחסים מקצועית, רומנטית משפחתית או מקצועית, תהליך “עיצוב ברית היחסים” מסייע להגדיר את היקף ואופי מערכת היחסים, להבהיר את הציפיות של שני הצדדים, ולבסס ערוץ תקשורת איתן המושתת על ערכים של שקיפות ומחויבות.

האימון הקו-אקטיבי מציב במרכזם של התהליכים לעיצוב מערכת היחסים את ההכרה הראשונית והבסיסית ששני הצדדים מגיעים למערכת יחסים כתולדה של רצון חופשי ואמונה בתועלת שהיא יכולה להעניק להם.

“Designing Alliance” (או בתרגום חופשי – עיצוב ברית היחסים) – מונח מוכר מעולם האימון הקו-אקטיבי, מציג בפנינו את היסודות והכלים העוצמתיים ביותר שיעזרו לנו לעצב את מערכות היחסים שלנו בתחומי החיים השונים.  

הצעד הראשון בהטמעתה של השיטה הוא מענה לשאלת יסוד: האם אתם מוכנים לצאת מאזור הנוחות שלכם ולשפר את מערכת היחסים הקיימת?

ללא תלות באופייה של מערכת היחסים או במרחב בו היא מתקיימת (המרחב הפרטי או המקצועי), כל אחד מאתנו יכול להפיק תועלת רבה מעיצוב מערכות היחסים בחייו. האתגר הוא כמובן לצאת מאזור הנוחות ולשתף בכנות ובשקיפות את נקודת המבט האישית שלנו, התקוות, הפחדים והמטרות שברצוננו להפיק מתוך מערכת היחסים.

עצם הקדשת המאמץ לשפר את מערכות היחסים שלנו עם האחר, מעידה על כך שאנו לוקחים אחריות על המצב הקיים ומוכנים ליצור את התנאים שיובילו לשגשוג וצמיחה אישיים.

אז איך מעצבים את מערכות היחסים שלנו?

ראשית, חשוב לוודא כי שני הצדדים מוכנים להיכנס לתהליך פתוח הדורש אומץ, כנות ויכולת לקבל ביקורת בונה. בנוסף, חשוב להבהיר מראש כי מדובר בתהליך מתמשך ודינאמי שלא מסתיים בשיחה אחת. 

מערכות יחסים, כמו גם הסביבה בה אנו חיים, משתנים ללא הרף, ועלינו להתאים את עצמנו לאותם שינויים. המטרה היא לעזור לשני הצדדים להשיג את מה שהם מייחלים לו ממערכת היחסים מבלי לפגוע ברצונות ובצרכים של האחר. 

בשיחות הראשונות ייתכן והצדדים יחושו חוסר נוחות מסוים, בעיקר משום שהם מתחייבים להגיע לעמק השווה בסופו של התהליך, ובדרך גם להסיר לא מעט עכבות, חששות ודפוסי התנהגות מזיקים.

כניסה לתהליך האימון בשלבים הראשוניים של היווצרות מערכות יחסים מאפשרת לצדדים לפתח מודעות ולהכיר את מאפייני הקשר בנקודת זמן בה ניתן ביתר הצלחה לתקן ולעצב את היחסים, ובמקביל, ליצור סביבה נעימה ובטוחה בה ניתן לקיים שיח אמיתי וכנה ולגשר על מתח ומחלוקות שטבעי כי יצוצו.

למאמן הקו-אקטיבי תפקיד חשוב בעיצוב וגיבוש הזהות של מערכת היחסים. עליו “להתניע” את השיח הפתוח ובמידת הצורך להשתמש בכלים פרקטיים מהכשרתו בתחום האימון האישי.

שאלות מנחות דוגמת: “איך היית רוצה שאקטע את דבריך כשאני מרגיש שאתה נמנע מסוים?”, או “מה חשוב לך שלא אעשה במסגרת התהליך האימוני?”,– כולן שאלות שבכוחן למקד את הצדדים בשלבי השיח הראשוניים ולפתוח צוהר לתהליך עמוק יותר.

המאמן האישי בוחן יחד עם המתאמן את דפוסי התנהגות בעיתיים ומעכבים שנטועים בו, כדי לאתר יחדיו את אפיק התיקון. הניסיון מלמד כי לעיתים קרובות שני הצדדים למערכת היחסים כלל לא מודעים ליכולות האדירות שטמונות בהם כדי ליישוב סכסוכים ולהקל על מתחים. תפקידו של המאמן הוא לחשוף יכולות מופלאות אלה.

קדימה, הגיע הזמן לשינוי המיוחל!

כולנו מצויים במערכות יחסים הניתנות לשיפור. קריאת שורות אלה מהדהדת כהזדמנות אישית. זו ההזדמנות לבחון את מערכות היחסים שלך מנקודת מבט אימונית, לצאת לדרך חדשה ולשדרג את מערכות היחסים האישיות בחייך. אנו ממליצים לפתוח בשיחה ראשונית ולא מחייבת עם הפרטנר שלך. הגדירו מראש את מטרת השיחה, ונסו להגיע בראש פתוח על מנת לייצר שיח אמיתי וכנה.

לסיום, זכרו כי ברגע שאתם לוקחים אחריות על חייכם ואוזרים אומץ, הדרך לשינוי הופכת קלה יותר. הכלים לשיפור ולשינוי מערכות היחסים שאתם בונים במהלך החיים נמצאים כולם בידיים שלכם – הכוונה מקצועית, מחויבות לתהליך ורצון אמיתי לשינוי הם כל מה שאתם צריכים כדי לצאת לדרך חדשה!  

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.