היסטוריית האימון האישי

עולמות האימון האישי

כל מה שצריך וחשוב לדעת על עולמות האימון האישי מאז ועד היום בכתבה שלפניכם

אימון אישי (קואצ’ינג) המשמש כיום כתהליך למידה לרכישת מיומנויות וכלים אפקטיביים למטרות הצלחה וקידום בכל תחומי החיים, החל אומנם את דרכו באמצע שנות ה-70 של המאה החולפת כאמצעי לשיפור ביצועים בעולם הספורט, אך במבט מעמיק יותר נגלה כי עולמות האימון האישי מלווים את ההיסטוריה האנושית עוד מימי קדם.

לאורך כל ההיסטוריה האנושית, ניתן למצוא דמויות מסוימות כגון: רב הקהילה, זקן השבט וכדומה, אשר סיפקו הכוונה והדרכה לסובבים אותם, וזאת בהתאם לנורמות התנהגותיות וחברתיות אשר הותאמו לרוח התקופה. במהלך ההיסטוריה, הוגי דעות ופילוסופים רבים עסקו בשאלות שונות הקשורות לנפש האדם, כאשר חלקם הניחו את היסודות להתפתחותה של הפסיכולוגיה המודרנית כפי שהוא מוכרת לנו כיום.

אימון אישי לאורך המאה ה-20  

התקדמות המדע ובכללם מדעי החברה במרוצת המאה ה-20, הובילה להתפתחותו של ענף הייעוץ, החל מייעוץ פסיכולוגי ועד לייעוץ ארגוני, כאשר תחומי הייעוץ השונים בענפי הפסיכולוגיה והניהול היוו את הבסיס להתפתחותו של עולם האימון האישי אשר החל את דרכו למטרות שיפור ביצועים בקרב ספורטאים.

מאמצע שנות ה-70 של המאה החולפת ועד סוף המאה ה-20, תחום האימון האישי החל לבסס את עצמו באמצעות גישות אימון שונות אשר שאבו את השראתן מתחומים כגון: פסיכולוגיה התנהגותית וחברתית, ייעוץ ארגוני, מנהל עסקים, וכמובן, אימון ספורט. במהלך אותם שנים, קמה פדרציית האימון הבינלאומית ה-ICF אשר הגדירה את עולמות האימון האישי כ-“שותפות עם לקוחות בתהליך מעורר מחשבה ויצירתי, אשר מעורר אותם על מנת למקסם את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלהם”.

הגדרה זו מהווה בסיס לכל תהליך אימון המיושם כיום בגישות שונות, כאשר תחומי האימון חולשים על היבטים שונים הקשורים לחיינו בעידן המודרני, החל מניהול ותכנון זמן, דרך יחסים בין אישיים ועד לעבודת צוות וכדומה. כיום, ניתן למצוא מסגרות אימון אישי שונות המיועדות גם ליחידים, גם לזוגות וגם לקבוצות, כאשר נושאי האימון נקבעים על ידי המאמן והמתאמן כאחד, וזאת בעקבות אשר הפנו את המתאמן מלכתחילה למסגרת האימון האישי.

לקראת סוף המאה ה-20, תחום האימון האישי החל לבסס את עצמו כאחד מתחומי הייעוץ, ההכוונה וההדרכה הפופולאריים ביותר בקרב קהלים רבים ברחבי העולם, וזאת אף על פי שתחום האימון האישי נחשב יחסית למקצוע חדש עדיין אין לגביו הסכמה רשמית במדינות רבות מסביב לעולם.

מספר מילים על ההבדל בין טיפול פסיכולוגי ותהליך אימון אישי

העלייה המתמדת בפופולאריות של תהליכי האימון האישי מסביב לעולם, הובילה גם לחיכוך מתמיד בין ענף הפסיכולוגיה לבין עולמות האימון האישי. על פניו, שני התחומים נושקים זה לזה ושניהם נועדו לצרכי הקניית כלים לאדם לצרכי התמודדות עם סוגיות כאלו ואחרות הקשורות לחייו האישיים.

יחד עם זאת, הטיפול הפסיכולוגי עוסק בבדיקה מעמיקה של נפש האדם מגיל הילדות וזאת לצרכי חשיפתם של גורמים מעכבים ו/או תפיסות ואמונות המושרשות בנפש האדם ואילו האימון האישי עוסק יותר בתהליך של גילוי במסגרתו המאמן רוכש כלים מעשיים הנחוצים לו לצרכי יישום שינויים כאלו ואחרים בחייו עם דגש על כאן ועכשיו.

חשוב לציין שפסיכולוגים רבים הינם תומכים גדולים של עולמות האימון האישי, כאשר הטיפול הפסיכולוגי המסורתי אינו סותר את תהליך האימון האישי ותחום אחד אינו בא בכדי להחליף את האחר.

אימון אישי במאה ה-21

בתחילת המאה הנוכחית, עולמות האימון האישי החלו להתרחב לקהלים נוספים, כאשר מסגרות האימון השונות יועדו גם לילדים, גם לבני נוער וגם למבוגרים.
אימון אישי לילדים לצורך העניין נועד לתת מענה לקשיים שונים העלולים להופיע בגיל הילדות כגון: הפרעות קשב וריכוז, קשיים חברתיים, הפרעות התנהגותיות כאלו ואחרות ועוד.

אימון אישי לילדים בדומה לתהליך אימון אישי למבוגרים, מבוסס על הגדרת המטרות אליהן מכוון הליך האימון וזאת תוך זיהוי אסטרטגיות שנועדו לעקוף את הקושי ולאפשר למתאמן לרכוש כלים מעשיים המובילים לשינוי.

אימון אישי לילדים הוא רק אחד ממסגרות האימון אשר התפתחו במרוצת המאה ה-21. מאז תחילת המאה הנוכחית ועד היום, תחום האימון האישי הותאם בין היתר גם למסגרת המשפחתית וזאת במסגרת הליכי אימון אישי לזוגות המתמודדים עם קשיים בזוגיות ו/או לזוגות המעוניינים לרכוש כלים מעשיים לניהול חיי המשפחה בעידן המודרני.

יחד עם זאת, מסגרות של אימון אישי עצמי שמטרותיהן קידום עניינים אישיים כאלו ואחרים בהתאם למטרות האימון, ממשיכות להוות את מסגרות האימון הנפוצות ביותר בכל רחבי העולם.
אימון אישי עצמי מיושם כיום באמצעות גישות אימון שונות שהפופולאריות שביניהן היא גישת ה-קו אקטיב הנלמדת בהצלחה רבה ב- CTI שהוא בית הספר המוכר בעולם להכשרת מאמנים.

גישת ה-קו אקטיב, נועדה לקדם את ההתפתחות הטבעית והתמידית של תהליך האימון האישי וזאת באמצעות החלת ויצירת שינוי כפול גם ברמת העשייה וגם ברמת ההוויה על בסיס עיקרון ה-DOING BEING.

בישראל, פועלת שלוחה מקומית של בית הספר הבינלאומי CTI, כאשר תכנית הלימוד מוכרת גם על ידי לשכת המאמנים הישראלית וגם על ידי פדרציית האימון הבינלאומית ה-ICF. אימון אישי עצמי בגישת ה-קו אקטיב, הינו מודל אימוני המשלב בין מודל ה-קו (CO) המייצג קשב, זיהוי ניואנסים וסקרנות לבין מודל ה-אקטיב (ACTIVE) המייצג אומץ, בהירות מחשבתית, נחישות ונקיטת פעולות להשגת יעדים ובתוכם את מטרות האימון.

השילוב בין שני המודלים נועד ליצור שיתוף פעולה עצמי בין ההכלה (BEING) לבין הפעולה (DOING) ובכך להביא בין היתר למיצוי מערכת היחסית המעצימה בין המאמן למתאמן.

למידע נוסף על בית הספר לאימון אישי CTI הפועל בישראל ומידע מקצועי מורחב של מודל ה-קו אקטיב לחצו כאן

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.