אימון אישי – היסטוריה, מחקרים ומאפיינים

אימון אישי הידוע גם בשם קאוצ’ינג הוא למעשה תהליך למידה המיועד לצרכי רכישת מיומנויות אישיות ובינאישיות הנדרשות למטרות הצלחה וקידום בתחומי חיים שונים, וזאת בהתאם להגדרתה של ה- ICF (פדרציית האימון הבינלאומית) שקבעה כי תהליך האימון האישי נועד למקסם את הפוטנציאל האישי והמקצועי הטמון בקרב כלל העושים בו שימוש.

אימון אישי לאורך ההיסטוריה

האימון האישי, כפי שהוא מוכר לנו כיום, החל להתפתח במהלך שנות ה-70 של המאה החולפת, כאשר ספר בשם: המשחק הפנימי של הטניס” יצא לאור בארצות הברית.
ספר זה הציג למעשה שיטה מעשית לשיפור ביצועים בעולם הספורט ובמהלך השנים הרעיון המרכזי בו פותח, שוכלל והותאם לכל תחומי החיים.
מקצוע האימון אומנם צמח מחוץ לאקדמיה, אך תחומי הלימוד הנלמדים בכל קורס אימון אישי מבוססים על גישות פסיכולוגיות ובעיקר מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית.
יחד עם זאת, חשוב לציין שבתחום האימון האישי קיימות עשרות גישות שונות שכל אחת מהן נלמדת במסגרת לימודי אימון אישי המבוססים על הגישה המרכזית העומדת מאחורי תהליכי האימון.

מאפייני האימון האישי

מטרת האימון האישי היא לאפשר למתאמן/ת לרכוש את הכלים הנחוצים לו לצורך השגת מטרות, התגברות על מכשולים ושימור המוטיבציה לאורך זמן.
לפיכך, הליך האימון האישי מותאם באופן פרטני לכל מתאמן ומתאמנת וזאת בהתאם לסיבות ולמטרות השונות שבגינן הם פנו מלכתחילה לשירותיו של המאמן האישי.
לאורך כל תהליך האימון המיושם גם במסגרות פרטניות (מאמן ומתאמן) וגם במסגרות קבוצתיות כאלו ואחרות, מושם דגש על פיתוח אסטרטגיה קוגניטיבית בקרב המתאמנים וזאת על מנת לאפשר להם לרכוש את הכלים הנכונים בעבורם לצרכי השגת מטרות האימון שעצם הגדרתן (של המטרות), מהווה חלק בלתי נפרד מהליך האימון.

רוב תהליכי האימון האישי המיושמים כיום ברחבי העולם, מורכבים ממספר שלבים מרכזיים הכוללים בין היתר:

  • בירור עולם הערכים על פיהם פועל ומכוון המתאמן את חייו
  • בירור החסמים המונעים מהמתאמן לממש את הפוטנציאל הטמון בו
  • שלב בירור המטרות והגדרתן לצורכי בניית דרך פעולה
  • בניית דרך פעולה המותאמת באופן פרטני למטרות האימון
  • ליווי דרך הפעולה תוך הקניית כלים המיועדים ליישום דרכי הפעולה על ידי המתאמן/ת

חשוב לציין שתפקידו של המאמן לאורך כל שלבי האימון הוא לאפשר למתאמן להגדיר בכוחות עצמו את צרכיו ומטרותיו, ולכן, תפקיד המאמן הוא לא לייעץ אלא להיות שותף לדרך המאפשרת בסופו של הליך נקיטת פעולות יזומות מצד המתאמן להגשמת מטרות האימוניות.

תחומי האימון האישי

האימון האישי חולש כיום על מגוון רחב של תחומים שלגבי כל אחד מהם מותאמות מסגרות אימון שונות שבחלקן פרטניות ובחלקן קבוצתיות, כאשר בין יתר תחומי האימון הנפוצים כיום תוכלו למצוא:

  • אימון ארגוני ניהולי – מסגרת אימון המיועדת לצרכי תמיכה וליווי לבעלי עסקים, אנשי עסקים ויזמים עסקיים המעוניינים לשפר את יעילותם העסקית. בתחום אימון זה מושם דגש על קשרי לקוחות, ניהול זמן, פיתוח אסטרטגיות שיווק לבית העסק, קידום מכירות, אימון לקריירה וכדומה.
  • אימון אישי יחידני – מסגרת אימון פרטנית המותאמת למטרת העל המוגדרת על ידי המאמן והמתאמן יחדיו, כאשר בין יתר המטרות הנפוצות ניתן למצוא: ניהול זמן, יחסים בין אישיים, ביטחון עצמי, הגשמה עצמית וכדומה. האימון האישי היחידני מיועד בין היתר לאילו מביניכם המעוניינים להוביל שינוי באורחות חייהם ו/או לאילו מביניכם המתמודדים עם בעיה כזו אחרת המקשה עליכם לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בכם.
  • אימון אישי לילדים ובני נוער – מסגרת אימון המיועדת לילדים ובני נוער המתמודדים בין היתר עם הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות, קשיי למידה, קשיים חברתיים וכדומה.
  • אימון אישי זוגי – מסגרת אימון המיועדות לבני זוג המתמודדים עם בעיות וקשיים בחיי הזוגיות ו/או למטרות רכישת כלים ומיומנויות לניהול חיי זוגיות ומשפחה.

לימודי קאוצינג – מה חשוב לדעת?

לימודי אימון אישי מתקיימים בישראל במספר הולך וגדל של מכללות ובתי ספר פרטיים למקצועות האימון.
מסגרות הלימוד השונות בתחום הקאוצינג, מיועדות גם לאילו מביניכם המעוניינים לרכוש השכלה והכשרה לצרכי עיסוק מקצועי כמאמנים וגם לאילו מביניכם המעוניינים לרכוש כלים מעשיים ליצירת שינוי מהותי בחייהם.

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.