איך מאמנים מעוררים שינוי

בעקבות האקלים הפוליטי הנוכחי בארה”ב, התחלתי לחשוב על מהות השינוי הטרנספורמטיבי (קרי, שינוי עמוק שמתרחש ברמת הזהות או ההוויה), וכיצד הוא נוצר באמצעות תהליך המורכב ממספר שלבים. בין האנשים הרבים אשר יצרו מפה למסע טרנספורמטיבי, ג’וזף קמבל הינו אחד הידועים שבהם.

חשבתי שיהיה זה מועיל ליצור את מפת המסע האישית שלי (בהתבסס על עבודתי עם מספר לקוחות וסטודנטים במהלך 20 השנים האחרונות), ולהסביר על תפקידו של האימון בתמיכה במסע טרנספורמטיבי מסוג זה. מניסיוני, למרות שמסע הטרנספורמציה הזה נראה לכאורה מאד שונה מאדם לאדם, ומלקוח ללקוח, הרי שבפועל קיימת עקביות בתוך התהליך ובשלבים השונים שכל אחד עובר לאורכו.

כוחו של הבלבול

בשלב הראשוני של המסע נוצר אירוע מבלבל מסוג כלשהו. האירועים המבלבלים הללו יכולים לנוע מאירוע מרכזי בחיים (כגון אובדן עבודה, מוות של אדם אהוב, וכיו”ב), ועד לאחת מהשאלות העוצמתיות שמכות בך, כגון “מה היית רוצה לשנות בחייך?”, שתמיד הייתה השאלה המועדפת עלי. לא משנה מהו המקור לכך, נוצר בחייך בלבול. הדברים כבר אינם כפי שהם נראו בעבר. דמיין לעצמך שאתה מניח את ידך בתוך קערה של מים רגועים, ולאחר מכן דמיין כיצד אתה מניע את ידך במעגלים בתוך המים עד שהם הופכים לסוערים. ככה מרגישה התחושה והחוויה של אירוע מבלבל.

לפעמים תהליך הטרנספורמציה נעצר כבר בתחילתו. אנו, בני האדם, לא ממש אוהבים להיות מבולבלים. אנו מעדיפים לשמר את האשליה לפיה אנחנו נמצאים בשליטה, ויודעים מה עומד לקרות מיום ליום. ולכן, לפעמים אנחנו מעדיפים להילחם בטירוף כדי להחליק את פני המים הסוערים, על מנת להשיג שוב תחושה של רוגע.

ההתנגדות הזו מובנת. הטרנספורמציה מתרחשת ברמת הזהות, אולם קשה ליצור שינוי זהות מתוך הפרדיגמה הפנימית והישנה. ולכן, כל המים שבתוך הקערה חייבים להתערבל לא מעט לפני שהם יוכלו לשקוט בתוך צורה חדשה.

למה ההקשר חשוב

זהו המקום שבו נכנס האימון. המאמן יכול לספק ללקוח את ההקשר הכללי של התהליך שמתרחש בחייו, דבר שיאפשר ללקוח להישאר בתוך הבלבול שלו מספיק זמן עד שהשינוי יבצבץ ויגיח.

זה כמעט כאילו שהמאמן הינו הקערה שמחזיקה במים הסוערים, ואף מגבירה את עוצמת הבלבול באמצעות שאלות עוצמתיות, כאשר בו זמנית הוא גם תומך בלקוח ומעודד אותו.

מכניעה לשחר חדש

השלב הבא בתהליך הוא שלב של היפתחות ואיסוף בו זמנית. היפתחות (עם סקרנות ופליאה) לרעיונות חדשים, ואיסוף של הקשרים ופרספקטיבות חדשים. הייאוש ו/או תחושת ההצפה מפנים את מקומם לסקרנות והתרגשות.

גם בשלב הזה המאמן יכול לספק מיכל תומך לתהליך, לשאול שאלות, לבקש בקשות, ולתת שיעורי בית, וזאת כדי להרחיב את היקף תהליך החקירה של הלקוח.

ככל שתהליך החקירה ילך ויעמיק, יופיעו במהלך המסע נקודות טבעיות בהן הרעיונות יתחילו להתאחד זה עם זה. ברוכים הבאים לשלב ההתעוררות. התובנות החדשות יתחילו להתמזג, הראייה תתבהר, והמחויבות תהפוך להיות מוחשית יותר, לא מתוך רצון לשנות או לתקן דבר מה, אלא מתוך ההתרגשות של לרכוש אפשרויות חדשות ולבטא זהות חדשה.

איך הכל משתלב יחדיו

בשלב הסופי של התהליך, האימון עובר מהתרחבות וחקירה להפיכת השינוי הטרנספורמטיבי לשינוי ממשי ומוחשי.

בשלב זה טבעי ואף צפוי שמספר אנשים בחייהם של הלקוחות שלך ירצו שהם יחזרו ליציבות של דרך חייהם הישנה. אולם, כמאמן, חשוב שתגן על הלקוח שלך ותכיר בשינוי שהוא עבר. זהו גם זמן טוב לתת לו שיעורי בית שיאפשרו לו ליישם בפועל את השינוי בחייו.

וכמובן, הדבר החשוב ביותר הוא להאמין בלקוח שלך, ולתמוך בו בכבוד ואהבה. דרוש הרבה אומץ ללכת במסע הזה, והאמונה שלכם בלקוח שלכם ובמה שאפשרי עבורו הינה חזקה יותר מכל המילים שישנן.

אני צופה שאנחנו (ובכך אני מתכוון ל-“אנחנו” הרחב ביותר) בעיצומה של טרנספורמציה חסרת תקדים. אני סבור שכדאי לנו להביט בסוגיות העכשוויות דרך העדשות של המפה הטרנספורמטיבית. ייתכן שהבלבול הנוכחי שאנו חשים בו מבשר על טרנספורמציה שעתידה לבוא.

מה מנסה להיעלם, ומה נלחם כדי להיוולד?

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.