המנהיג הפנימי – חידוד יכולת העמידה בלחצים

המציאות הלחוצה של חיינו מציבה בפנינו אתגרים חברתיים, תרבותיים, סביבתיים וטכנולוגיים אשר נתונים לקצבי שינוי מסחררים. אנו חשים דרגות גבוהות של מתח וחרדה וזקוקים לתגבור החוסן הפנימי שבנו כדי להתמודד בהצלחה בעולם כה מלחיץ.

מונח מקצועי שמבטא את המורכבות של העולם בו אנו חיים הוא VUCA (Volatility, uncertainty, complexity and ambiguity). כלומר: תנודתיות, אי ודאות, מורכבות ואי בהירות. 

מצבי משבר מאיימים הן על הפרט והן על הארגון. אך כשם שמצב משברי עלול להיות הרסני בהשלכותיו, טמון בו גם סיכוי לפריצת דרך חיובית, התחדשות ושיפור. מנהלים בכירים שמודעים להזדמנות שהמשבר נושא בחובו, מנסים לתמרנו כך שיעניק השראה חיובית שתאפשר את שדרוגו של הארגון. ללא אסטרטגיה שכזו הארגון עלול לקרוס נוכח התנודתיות, וחוסר הודאות. העובדים שמתנהלים בצלו של מתח מתמשך, נשחקים והופכים להיות חרדתיים, ספקנים, ונטולי מוטיבציה. לא מפתיע שמצבים שכאלה קוראים לחיזוק החוסן הפנימי של אנשים וארגונים. 

מהו חוסן?

המושג חוסן (Resilience) מתייחס אל היכולת שלנו לעמוד בלחץ ולחזור לעצמנו מאירועי חיים קשים. במקור הלטיני משמעות המושג הוא “ריבאונד” או “קפיצה לאחור”. אותה תכונה של  יצור חי או עצם המעניקה לו גמישות (אלסטיות) ומאפשרת לאחר אירוע משנה תצורה, לחזור לתצורה המקורית.

בכול אחד מאתנו מצויים מנגנונים הדוחפים לשוב לאיזון ושיווי משקל בעקבות טראומה. אך כאשר עומסי המתח והשינוי גבוהים ומתמשכים המשימה הופכת קשה יותר. כדי לעמוד בה בהצלחה עלינו לפתח את החוסן הפנימי שלנו. אך כיצד?

“המנהיג הפנימי” 

אסטרטגיית אימון שיעילותה ארוכת טווח היא זו שבנויה על המשאבים הפנימיים של המתאמן. מרכזי מבין המשאבים הללו, שנתון לטיפוח ולהעצמה, הוא “המנהיג הפנימי”. זו אותו מוקד של סמכות פנימית המצוי בקרבנו. מוקד של מודעות היודע להגדיר את זהותנו, רואה את המהות היסודית שלנו, ומעניק תחושה עמוקה של מטרה ויעוד, גם כאשר אנו מתמודדים עם מצוקות ומתנהלים בתקופות של שינויים תזזיתיים. 

ככול ש”המנהיג הפנימי” חסון יותר, כך מתעצמת העמידות שלנו בפני לחצים המאיימים לערער את ביטחוננו בעקרונות וביעדים שמרכיבים את זהותנו. החוסן הפנימי מאפשר לנו ל”קבל את עצמנו” תוך תחושת ביטחון ושלמות.

ארבע דרכים לטיפוח קבלה עצמית:

  1. דונו עם עצמכם על החזון שמנחה את חייכם, ערכי הליבה והיעדים אליהם אתם מבקשים לחתור.
  2. למדו להכיר תודה ולחוש הערכה. נסו להתגבר על הדחף הסוחף אותנו לשפוט אנשים ומצבים לחומרה; תמיד ניתן לגלות מרכיבים חיוביים הראויים להערכה, גם במצבי משבר ובמציאות מאתגרת. 
  3. למדו לקבל את מציאות חיינו שלא כולה נתונה לניבוי ולשליטה. ההשלמה עם מה שאינו בידינו מפנה אנרגיה להתנהלות יעילה מול מה שיכול להיות נתון לשליטתנו.
  4. קבעו סדרי עדיפות. לא ניתן להשיג את כול מבוקשנו ולכן למדו להתמקד. ראו בטעות תופעה אנושית ממנה ניתן להפיק לקחים ולצמוח. 

מסלולים לסמכות עצמית

ראו בהעצמת הסמכות העצמית הטמונה בכם משימה המחייבת למידה ואבחון. אתם מגדירים מי אתם ולוקחים אחריות להגשים את היעדים הנובעים ממהותכם. ככול שתמונה זו תהיה ברורה לכם, כך תהיו חסונים יותר ומסוגלים לחזור במהירות ממצבי לחץ לשלמות ולאיזון. 

שבע דרכים לטפח סמכות עצמית:

  1. מתן עדיפות לפעילויות שמגלמות את ערכי הליבה והחזון שלכם לקראת חיים מספקים. זה יכול לכלול קביעת זמן למשפחה, חברים, נסיעות, פעילות גופנית או תחביב כלשהו.
  2. הצבת גבולות וציפיות ברורים סביב העבודה והחיים האישיים שלכם, במיוחד כאשר אחד מהם הופך להיות יותר ויותר לא בטוח ומלחיץ.
  3. פינוי זמן להתאוששות מהלחץ ומההצפה הרגשית. עבור חלקכם זה עשוי לכלול רגעים של בדידות, הרהורים, מדיטציה, טיולים שקטים או עיסוי, בעוד שאחרים מתאוששים באמצעות בילוי עם משפחה וחברים קרובים.
  4. בתקופות של תנודתיות, אנו עשויים לחוות עולם שלם של רגשות, תחושות ומחשבות. חשוב להקדיש זמן לעיבוד החוויות הללו באמצעות מדיטציה, כתיבת יומן, שיחה בקול רם עם מישהו שאנו סומכים עליו, כמו חבר, מאמן, מטפל או עמית.
  5. זמן שינה. אנו מזלזלים תרבותית באיכויות המשקמות של שינה. זה חיוני לבריאות ולחוסן הנפשי, הפיזי והרוחני שלנו.
  6. ארגנו לעצמכם משהו לצפות לו, למשל תוכניות – עם עצמכם או עם אחרים. הגדירו מספר יעדים לטווח קצר או ארוך. אם אין לנו כיוון בחיים, אנו נוטים להיסחף עם כל צורה של הסחת דעת או מתח.
  7. שמרו על סביבה נקייה. קחו פיקוד על הדחיינות שלכם. ארגנו מחדש את הבית ואת סביבת העבודה שלכם. 

כאשר אנו חיים את חיינו על פי המצפן שמעניק לנו “המנהיג  הפנימי”, אנו יכולים להגיב לתנודתיות ולאי הוודאות של החיים ביצירתיות ובתושייה. ככול שחוסננו הפנימי מתעצם גוברת יכולתנו לעמוד בלחצים, ואף מעבר לכך, חיינו הופכים לשלמים ומאושרים יותר. 

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.