טיפול בדיכאון – מהן האופציות?

אוקיי, אז ישבתם עם עצמכם והגעתם למסקנה חשובה: אתם זקוקים לסיוע בעניין מסוים. בין אם זה קשור לבית, למשפחה, לקריירה שלכם, לבוס שלא מפסיק להטריד אתכם או לחיים עצמם.

ההתלבטות הבאה שלכם תהיה מה הכלי הטוב ביותר שיסייע לי בבעיה. ההחלטה לפנות לייעוץ מקצועי היא בהחלט נכונה, אבל בתווך, יש לא מעט מטפלים ושינות טיפול, עד שאתם מוצאים את עצמכם מבולבלים ולא ממש יודעים מה לעשות.

אחת השאלות שמטופלים מפנים בשלב הראשון היא מה עדיף – אימון אישי? טיפול פסיכולוגי? ואולי אפילו ייעוץ מסוג אחר לגמרי.

השעות הראשונות לאחר קבלת ההחלטה לפנות לאיש מקצוע יעסקו בלא מעט שאלות, אבל דבר אחד ברור – שיטות האימון המתקדמות יובילו אתכם מהר מאוד להחלטה לבדוק את הנושא לעומק. תכנית ייעוץ ממוקדת תוכל לסייע למתאמן להשיג את היעד הבא שלו.

אם אתם זקוקים לטיפול ארוך ומתמשך, כזה שיוביל אתכם לדבר עם המטפל שלכם על ההתמודדות עם קושי נפשי מסוים, על חזרה לילדות – מטפל יוכל לשכנע אתכם שישיבה ממושכת על ספת הפסיכולוג, פעם בשבוע, ואולי אפילו כמה פעמים, תוכל לפתור חלק מהבעיות בטווח הבינוני-ארוך.

דבר אחד בטוח – שיטות האימון והטיפול הן שונות לחלוטין, כשרבים נוטים להתבלבל בין תפקידו של המאמן והמטפל. כאשר הם זקוקים לטיפול או לאימון אישי, הם עשויים לפנות לגורם הפחות מוסמך ולקבל תוצאות שונות.

למה לפנות לאימון?

לרוב, אימון נועד על מנת לאנשים בריאים נפשית, אשר יש להם קושי מסוים עם מצוקה רגשית, קשיים ביכולת החברתית או על מנת להפסיד עם הרגלי חיים מסוימים, כמו אלימות, שימוש בסמים ועוד.

כמובן, יש עוד סיבות רבות לפנות לאימון אישי, אך ברור כי לכל הסיבות יש מכנה משותף: מי שחווה חוסר שביעות רצון מהמצב הקיים או שמרגיש שאינו מסופק מהביצועים שלו בתחומים שונים כמו עבודה, לימודים או כלכלת הבית, יפנה למאמן.

אתה ספורטאי חובבן או מקצוען שרוצה לשפר את הישגיו? חשבת לפתוח עסק? אתה לא יודע לשלב בין המשפחה לקריירה שלך? סביר להניח שתפנה למאמן.

למה בכלל לפנות לטיפול?

אנשים העוסקים בתחום הפסיכותרפיה מקבלים אנשים עם בעיות רגשיות קשות, כמו מצוקה נפשית. הם יכולים לסייע בטיפול נגד חרדה או דיכאון, בהפרעות אכילה, בנושא של הרס עצמי או בעיות קשות בזוגיות.

רגע, אז מה ההבדל העיקרי בין אימון לטיפול?

נכון, חלק מהנושאים שהזכרנו בפסקה הקודמת מטופלים גם על ידי מאמן. אבל חשוב להדגיש – למאמנים ומטפלים יש הכשרה שונה והם מציעים מענה שונה לכל בעיה. למשל, אדם שסובל מהפרעת אכילה או הפרעה שמקורה בפוסט-טראומה, עשוי לפנות לפסיכולוג. 

אדם שפוטר לאחרונה ממספר עבודות וחווה ירידה בתפקודו התעסוקתי, יפנה למאמן, כדי שיסייע לו לשפר את ההשגים ובמקרים מסוימים, גם להתגבר על הטראומה.

חשוב להדגיש כי מאמנים אינם עוברים הכשרה טיפולית. המטופל מקבל ייעוץ ממוקד יותר והתהליך, לרוב, הוא גם קצר יותר. כאשר אדם שזקוק לאימון יפנה לפסיכולוג, הוא עשוי למצוא את עצמו מתוסכל, מאחר והתהליך האחור יחזיר אותם לנקודות פנימיות אשר לא בטוח שיש להם בכך צורך.

אז איך בוחרים?

ברגע שתוכל להגדיר מאיזה קושי אתה סובל, תדע בדיוק למי לפנות. אם מדובר במצוקה נפשית של ממש או בקשיים חברתיים, כלומר בקושי נפשי, רגשי או התנהגותי, סביר להניח שתבדוק אפשרות לקבל טיפול רגשי מתאים. אם מדובר בנושא נקודתי בכל אחד מהתחומים שהזכרנו קודם, סביר להניח שתחפש מאמן.

הבדל נוסף בין אימון אישי לטיפול: באימון ישנה הנחה כי הכוח האמיתי לשינוי נמצא אצל המתאמן, כשתפקיד המאמן יהיה לזהות את הפוטנציאל ולגרום לו לממש אותו. אימון אישי מטרתו לתת דחיפה נוספת לביצועים בתחומים ספציפיים.

שימו לב, מאמן הוא לא פסיכולוג ולא בא להחליף אותו. מאמן הוא לא מטפל בדיכאון. מאמן ייזום איתך שיחת היכרות ורק אם יזהה שמקומך איתו, הוא ימשיך בתהליך. 

אימון יתאים במקרים הבאים:

  • החלטת לפתוח עסק עצמאי.
  • יש לך קושי אמיתי בניהול עצמי.
  • יש לך קושי בחלוקת זמנים נכונה.
  • אתה רוצה לשנות קריירה או מקום תעסוקה.
  • אתה רוצה לפתח את היכולות שלך בתחום מסוים מבחינה מנטלית.

רוצה להיות מאמן? כדאי לפנות אצלנו

CTI הוא בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים. לבית הספר תכניות הכשרה ב-20 מדינות, הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד: עקביות ומצוינות. אנו קיימים כבר כמעט 30 שנה. הקורסים מבוססים על מודל הקו-אקטיבי, המכונן ברית רבת עוצמה בין מאמן למתאמן, תוך התייחסות הוליסטית למכלול החיים.

גישת האימון הבדוקה שלנו מאפשרת לאנשים להגיע להצלחה ולהגשמה בעבודה ובחיים באמצעות ברית מאמן-לקוח המקדמת ומשפרת את תהליך הלמידה וההתפתחות. זה מתאים למי שמחפש תכנית הכשרת מקצועית מוסמכת ורכישת כלי אימון אפקטיבי שיעזור לו להצליח בעסקים ובחיים.

אצלנו, התלמידים חווים את תהליך האימון בפועל, הן כמתאמנים והן כמאמנים. הלמידה נעשית בגובה העיניים, באמצעות דיאלוג מעצים וחסר היררכיה. אנו מאמינים כי אימון הינו כלי ליצירת שינוי. מתאמנים רבים בוחרים לעבור תהליך כזה כי הם זקוקים לסיוע ביצירת שינוי אישי או מקצועי.

CTI ישראל

CTI ישראל

CTI ישראל הינו השלוחה המקומית של CTI העולמית – בית הספר הגדול והמוכר בעולם להכשרת מאמנים, המציע תכניות הכשרה ב-26 מדינות הנשענות על סטנדרט עולמי אחיד של עקביות ומצוינות.